New Zealand media ownership: History and obfuscation

Article – Wayne Hope

This years New Zealand Media Ownership report written by Merja Myllylahti and published by the Journalism, Media and Democracy research centre (JMAD ) recounts how two attempted mergers failed. The Sky TVVodafone and NZMEFairfax mergers …This year’s New Zealand Media Ownership report written by Merja Myllylahti and published by the Journalism, Media and Democracy research centre (JMAD) recounts how two attempted mergers failed. The Sky TV–Vodafone and NZME–Fairfax mergers were prevented by the Commerce Commission (in the latter case an appeal is before the High Court).

These events are of major importance for New Zealand citizens and consumers. A successful Sky-Vodafone merger would have allowed the combined company to control mobile and broadband access to the premium sports content market. An NZME–Fairfax monolith would have controlled half of the commercial radio market, 90 per cent of daily newspaper circulation and most online traffic to and from online news sites.

Yet, amidst these developments the historical patterns of New Zealand media ownership were not openly discussed by politicians or journalists. How has the possibility of mega media mergers eventuated and why this has attracted minimal public attention?

From the 1980s to the mid-2000s, the national media landscape was hollowed out by transnational corporations under a neoliberal policy regime instituted by Labour and National governments, as was happening to the entire economic system although. Before Labour’s July 1984 election victory there was a shift from family to corporate press ownership, an expansion of private commercial radio and the formation of a semi-independent broadcasting system incorporating radio and television.

In 1980, 31 of the 33 daily newspapers were owned by Independent Newspapers Ltd (INL), Wilson and Horton and New Zealand News. Corporate raider Ron Brierley had a four per cent holding in New Zealand News and purchased Hauraki Enterprises, a controlling shareholder of Auckland radio stations Radio Hauraki and Radio I.

From 1984 to 1987 the fourth Labour government deregulated the finance sector, reduced tariffs and floated the New Zealand dollar. Corporate mergers and acquisitions thereby accelerated and the new media capitalists gained transnational connections. In March 1987 Rupert Murdoch’s Newscorp obtained 40 per cent of INL; during 1989 its holdings increased to 49 per cent.

In August 1990 the Commerce Commission approved a further expansion in Newscorp’s INL holdings. Transnational patterns of cross-media ownership were enabled by the deregulation and commercialisation of broadcasting(1989), the entry of TV3 and pay television (1989) the sale of Telecom (1990) and the lifting of restrictions on foreign media ownership (1991).

Subsequently, TV3 was acquired by Canadian media conglomerate Can West; Sky became controlled initially by Time-Warner and Telecommunications Inc along with Bell Atlantic and Ameritech. The latter two companies also gained a controlling share of Telecom.

In 1996 Radio New Zealand’s 41 station commercial network was sold to a consortium of Wilson and Horton, the United States radio giant Clear Communications and APN News and Media. The latter company was part of Tony O’Reilly’s holdings in Australia and the United Kingdom. From 1995 to 1998 his newspaper group, Independent Newspapers Plc (later called Independent News and Media,or INP) assumed control of Wilson and Horton, New Zealand owners of the New Zealand Herald. From there transnational media ownership developed an Australian dimension.

In 1999 Newscorp-controlled Independent Newspapers Ltd extended its media holdings into Sky television. In 2003 Fairfax Holdings paid NZ$ 1.88 billion for INL’s press and magazine titles. At that time Fairfax was Australia`s largest print and media group and was valued at A$10.2 billion. In 2006 the company paid NZ$ 700 million for Trade Me in order to increase its on-line holdings, exploit electronic commerce and to capture the migration of classified advertising to the internet. It is worth mentioning here the absence of legal scrutiny. A few major players were dominating domestic media markets when there was no media-specific competition law.

Remarkably, this destruction of national media institutions along with the underlying structure of economic sovereignty did not meet sustained opposition. These fundamental changes were obscured by Labour’s 1984 election triumph, the demonisation of the defeated Prime Minister Robert Muldoon, the apparent consensus of the August 1994 Economic Summit and the entrepreneurial nationalism associated with Michael Fay and David Richwhite’s KZ7 Americas Cup campaign. And, most crucially, the entire language of economics was colonised by the rhetoric of free markets and market forces.

New Zealand’s Keynesian, social democratic welfare state became the relic of a discredited past. This meant that there was no collective basis for defending the poor and marginalised. They were merely the casualties of necessary reform, the government’s role was to help them help themselves. The free market colonisation of economic language was enabled by a mainstream media-communication system whose various components were largely dependent on advertising revenue, the commercialisation of news content and the repatriation of profits offshore.

Matters did not substantially improve under the Labour led governments of 1999-2008, who believed there was a ‘third way’ between the extremes of market liberalism and state interventionism. However, the plausibility of this policy course depended on newly coined terms such as ‘new social democracy’, ‘partnership’,’innovation’ and the ‘knowledge economy’. Meanwhile, our economic past was reinvented by a narrative that described pre-1984 New Zealand as a fortress economy or Gdansk shipyard which needed radical overhaul.

The conflation of social democracy based on the rule of law with Eastern European one party statism was pure fantasy, yet, many former Labour politicians and ministers still believe this: in Radio New Zealand’s recent Ninth Floor series former Prime Minister Helen Clark depicted pre-1984 New Zealand as a Western Albania.

From this point of view the related issues of economic and national media sovereignty cannot be comprehended.

From 2008, with the election of a National government under John Key, reinventions of the economic past were no longer necessary. The new Prime Minister exuded a down-to-earth, non-political outlook devoid of any historical memory. His biographer John Roughan observed that, ‘Key is not a reflective man, given to dwelling on his own past or that of the country he governs. He is attuned to the present, trusting the instincts that served him richly in foreign exchange markets and safely so far in government’. Roughan further noted that Key had, ‘a currency dealer’s sure sense of the mood and movement of the market at the moment although he is less sure in his long term view’. The implication here is that the short-termist culture of financial trading fits the requirements of political leadership and that John Key’s attributes demonstrate this.

Just as John Key exemplified and naturalised finance culture, finance capital came to pervade the corporate media system. From about 2007 financial institutions assumed shareholder control of major media corporations. Previous JMAD media ownership reports (2011-2016) detail how financialisation increasingly affected the New Zealand holdings of four major corporates – Fairfax, Sky TV, APN News and Media, and Media Works.

The general results have been catastrophic for those committed to public sphere principles.

Newsrooms contracted, news content thinned out, and current affairs journalism disappeared from prime time television. We have an over bearing convergence of finance, political and media culture which obscures the issues of media ownership.

Recent developments though are, potentially, more hopeful.

The Commerce Commission has stood against extreme manifestations of ownership concentration on the grounds of media pluralism and democracy.

The newly elected government has promised to advance the principles of public broadcasting in a multi-platform environment, by supporting Radio New Zealand. But what about the rest of our media environment? Will Cabinet address the obvious shortcomings in media competition law? This would require some understanding of how transnational concentrations of media ownership damage democratic principles and our national identity.

Such an understanding is unlikely to be found among the Prime Minister’s ‘third way’ Labour advisers.

This article is republished from Briefing Papers and the original version is avaiable at

Author: Wayne Hope
Wayne Hope is an Associate Professor at AUT University’s School of Communication Studies where he is also co-director of the Journalism, Media and Democracy Centre. His research interests include New Zealand economic, political and media history, public sphere analysis, the political economy of communication, sport-media relationships, globalisation and time. Wayne’s research has been published across a range of academic journals and he is joint editor of an online IAMCR journal, Political Economy of Communication. He is also a regular media commentator who has appeared, spoken on or written for TVNZ Breakfast, Face TV, Radio Live, Radio New Zealand’s Nine to Noon Show, and The Daily Blog. Wayne published a new book in 2016, Time, Communication and Global Capitalism (Palgrave Macmillan).

Content Sourced from
Original url